Μια μεγάλη έρευνα τριών περιφερειακών μέσων ενημέρωσης, του trikalavoice.gr από της Θεσσαλία, του «Χρόνου Κοζάνης» από τη Δυτική Μακεδονία και των «Χανιώτικων Νέων» εγκρίθηκε και υποστηρίχτηκε από το iMEdD.
Με τους συναδέλφους Σωκράτη Μουτίδη από την εφημερίδα «Χρόνος Κοζάνης» και Παρασκευά Περάκη από την εφημερίδα «Χανιώτικα Νέα» δουλέψαμε πολύ και συστηματικά και καταφέραμε να παρουσιάσουμε μια εξαιρετική δημοσιογραφική δουλειά με τίτλο «Τροχαία ατυχήματα. Μια σιωπηλή πανδημία».
Διαβάστε επίσης
Τα γυρίσματα έγιναν στα Τρίκαλα, στην Κοζάνη και στα Χανιά, με συνεργεία αποτελούμενα από τους Μπάμπη Γαλανάκης και Κωνσταντίνο Μανουσαρίδη , ο οποίος έκανε και το τελικό μοντάζ.
Στα Τρίκαλα μιλήσαμε με τον Διοικητή του Τμήματος Τροχαίας Κωνσταντίνο Κωστακόπουλο και ένα 25χρονο παιδί που μας μίλησε με συγκλονιστική ειλικρίνεια για την αδρεναλίνη της ταχύτητας ή και της «κόντρας». Ένα παιδί που επιμένει παρά το ότι είχε ήδη αρκετά ατυχήματα με μηχανή!
Από τα Χανιά στο ντοκιμαντέρ μιλούν ο διευθυντής της Νευροχειρουργικής Κλινικής του Νοσοκομείου Χανίων Αντώνης Κρασουδάκης και ο Καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης.
Τέλος από την Κοζάνη ο διασώστης ΕΚΑΒ Τομέα Κοζάνης Θωμάς Σαραφίδης και η Πηνελόπη Μελίδου, Ψυχολόγος Υγείας – Ψυχοθεραπεύτρια.
Στο ντοκιμαντέρ μας καταγράφεται μια πρωτότυπη ανάλυση με στοιχεία από τις 13 Περιφέρειες της χώρας που επιχειρεί να φωτίσει τον συσχετισμό κοινωνικοοικονομικών παραγόντων με τον αριθμό των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα.
TI ΕΔΕΙΞΕ Η ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ
Η μελέτη βασίστηκε σε δεδομένα της περιόδου 2020–2022 και επικεντρώθηκε σε τρεις βασικούς δείκτες: την ανεργία, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ και το μορφωτικό επίπεδο του πληθυσμού (ποσοστό με τριτοβάθμια εκπαίδευση).
Με τη βοήθεια του λογισμικού SPSS πραγματοποιήθηκε ανάλυση παλινδρόμηση και τα αποτελέσματα δείχνουν μια ξεκάθαρη συσχέτιση μεταξύ εισοδήματος και τροχαίων δυστυχημάτων: όσο αυξάνεται το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, αυξάνεται και ο αριθμός των νεκρών σε τροχαία. Αν και αυτό το εύρημα μοιάζει αντιφατικό με την πρώτη ματιά, ενδέχεται να συνδέεται με την αυξημένη κυκλοφορία και τη χρήση οχημάτων σε οικονομικά ισχυρότερες περιοχές.
Παράλληλα, η ανεργία φαίνεται να σχετίζεται επίσης με τα τροχαία, αλλά σε μικρότερο βαθμό: οι Περιφέρειες με υψηλότερη ανεργία εμφανίζουν ελαφρώς αυξημένο αριθμό δυστυχημάτων.
Όσο για το μορφωτικό επίπεδο, η επίδρασή του στο φαινόμενο δεν ήταν ιδιαίτερα έντονη, αν και η γενική τάση έδειξε ότι περιοχές με υψηλότερα ποσοστά αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είχαν ελαφρώς λιγότερους νεκρούς στην άσφαλτο.
Το αποτέλεσμα ενδεχομένως να προκαλεί έκπληξη, καθώς θα ανέμενε κανείς ότι η φτώχεια, η έλλειψη πρόσβασης σε υποδομές ή η περιορισμένη οδική παιδεία σχετίζονται άμεσα με τα τροχαία.
Σε περιφέρειες με χαμηλότερα ποσοστά ανεργίας και υψηλό μορφωτικό επίπεδο, δεν φαίνεται να παρατηρείται συστηματική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων, γεγονός που ενισχύει την υπόθεση ότι η κινητικότητα και η οδική έκθεση είναι καθοριστικοί παράγοντες.
Τα ευρήματα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν για στοχευμένη χάραξη πολιτικής, καθώς αναδεικνύουν το γεγονός ότι ότι τα τροχαία δεν είναι απλώς ζήτημα οδηγικής συμπεριφοράς, αλλά συνδέονται και με κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες.
Δείτε παρακάτω το ντοκιμαντέρ, με τη δέσμευση ότι ως trikalavoice.gr, «Χρόνος Κοζάνης» και «Χανιώτικα Νέα» θα συνεχίσουμε τις συνέργειες με στόχο την πληρέστερη ενημέρωση όλων:
Πηγή: trikalavoice.gr