Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
12:59 | 24/04/2022

Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος

Στο Β Παγκόσμιο Πόλεμο, οι Έλληνες πιλότοι είτε με τα φτερά της Πολεμικής Αεροπορίας, είτε με μαχητικά συμμαχικά αεροσκάφη, βρέθηκαν σε όλα τα μέτωπα και έγραψαν χρυσές σελίδες ηρωισμού, αυταπάρνησης και αποτελεσματικότητας.

Αντιμετώπισαν τις περισσότερες φορές μεγαλύτερα, ταχύτερα και καλυτέρα εξοπλισμένα αεροπλάνα, αλλά χάρις στην έμφυτη δεξιοτεχνία, το θάρρος, την ορμητικότητα και την δύναμη που τους όπλιζε το δίκαιο του αγώνα τους, έβγαιναν νικητές, αφήνοντας ωστόσο στο πεδίο της μάχης, πολλούς από τους  ήρωες συντρόφους τους και συμπολεμιστές! 

Οι περισσότεροι είναι πλέον γνωστοί τόσον οι ίδιοι όσο, και τα κατορθώματα τους.

Υπάρχουν και κάποιοι όμως που πέτυχαν πολλά, αλλά η ιστορία δεν τα κατέγραψε επαρκώς και έτσι οι «πτήσεις θανάτου» που έκαναν, παραμένουν οι πιο πολλές άγνωστες.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΗΜΝΟ ΣΤΗΝ ΡΟΔΕΣΙΑ

Ιωάννης Αγοραστός Πλαγής γεννήθηκε στις 10 Μαρτίου 1919 στο Χάρτλεϊ της Ροδεσίας, τη σημερινή Ζιμπάμπουε, που τότε ήταν αποικία και μέρος της βρετανικής Κοινοπολιτείας.

 Οι γονείς του είχαν μεταναστεύσει από τη Λήμνο και ο Πλαγής διατήρησε την ελληνική του υπηκοότητα και βαφτίστηκε χριστιανός ορθόδοξος.

 Στην ηλικία των 20 θέλησε να ενταχθεί στην πολεμική αεροπορία της Ροδεσίας, αλλά το αίτημα του απορρίφθηκε, καθώς δεν ήταν Βρετανός υπήκοος.

 Ένα χρόνο αργότερα, με την είσοδο της Ελλάδας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στο πλευρό των συμμαχικών δυνάμεων, ο Πλαγής ξεκίνησε την εκπαίδευση του ως πιλότος στη Ροδεσία.

Το 1942 ολοκλήρωσε την εκπαίδευσή του και μετατέθηκε στη Βρετανία με τον βαθμό του Επισμηνία.

 Τον ίδιο χρόνο προθυμοποιήθηκε να μεταβεί στη Μάλτα, όπου δεχόταν συνεχόμενες επιθέσεις από ιταλικά και γερμανικά αεροσκάφη.

 Η αγγλική βασιλική αεροπορία είχε χάσει περισσότερα από 300 αεροσκάφη και η κατάσταση ήταν πάρα πολύ δύσκολη.

ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ ΤΗΣ ΜΑΛΤΑΣ

Ο Αγοραστός, Ανθυποσμηναγός πλέον, απογειώθηκε από την Αλγερία και έφτασε στη Μάλτα για να αντικρίσει μια άνιση μάχη.

 Η αεράμυνα του νησιού είχε σχεδόν αποδεκατιστεί. 

Τα περισσότερα αεροσκάφη είχαν τεθεί εκτός μάχης, ενώ τα πολεμικά αεροπλάνα του Άξονα υπερτερούσαν κατά πολύ αριθμητικά.

 Για κάθε τέσσερα διωκτικά συμμαχικά αεροπλάνα ισοδυναμούσαν περίπου 150 βομβαρδιστικά και μαχητικά εχθρικά αεροσκάφη. 

Ωστόσο, το σθένος του Έλληνα πιλότου ήταν τεράστιο.

Την πρώτη Απριλίου 1943 μαζί με τέσσερα αεροπλάνα τύπου «Spitfire Mk Vb», ο Ελληνας μαχητης, κατάφερε να αναχαιτίσει ένα ιταλογερμανικό σμήνος που αποτελούταν από 260 μαχητικά και βομβαρδιστικά αεροσκάφη! 

Μάλιστα κατάφερε να καταρρίψει τέσσερα εχθρικά αεροπλάνα.

 Για το κατόρθωμα αυτό κέρδισε το παράσημο του «Διακεκριμένου Σταυρού Πτήσεων» και προήχθη σε Υποσμηναγό. 

Δύο μήνες αργότερα, κατέρριψε άλλα δύο αεροσκάφη και αναχαίτισε περίπου 40 γερμανικά βομβαρδιστικά αεροπλάνα.

Όσο διάστημα έμεινε στην πρώτη γραμμή της άμυνας του νησιού, ο Ιωάννης Αγοραστός κατάφερε 13 καταρρίψεις. 

Για κάθε μία κατάρριψη, σχεδίαζε μια σβάστικα στο εμπρόσθιο μέρος του αεροσκάφους του, κάτω από το όνομα KAY, που ήταν η αγγλική συντόμευση του ονόματος Καίτη.

 Ονόμασε το αεροσκάφος του «Καίτη», το όνομα της αγαπημένης του αδερφής.

Τον Αύγουστο του 1943, ο Ιωάννης Πλαγής επέστρεψε στην Αγγλία.

 Το σώμα και το πνεύμα του είχαν εξαντληθεί και χρειαζόταν άμεση ανάρρωση.

Πριν φύγει, οι Έλληνες κάτοικοι της Μάλτας του δώρισαν μια τιμητική πλακέτα για τη συνεισφορά του στην αμυντική υπεράσπιση του νησιού.

 Μετά την επιβαλλόμενη ξεκούρασή του, ο Αγοραστός επέστρεψε στο μέτωπο του πολέμου, ως διοικητής της Μοίρας 64.

 Για αρκετούς μήνες συμμετείχε σε πολεμικές αποστολές, πετώντας πάνω από τη Δυτική Ευρώπη. 

Πέτυχε άλλες δύο καταρρίψεις.

 Τον Σεπτέμβριο του 1944, και ενώ πετούσε πάνω από την Ολλανδία, κατά τη διάρκεια της μάχης του Άρνεμ, το αεροσκάφος του καταρρίφθηκε.

ΠΟΛΕΜΩΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Ο έμπειρος πιλότος κατάφερε να επιζήσει, αφού την κατάλληλη στιγμή εγκατέλειψε το αεροπλάνο και διασώθηκε με λίγες επιφανειακές εκδορές και τραύματα.

 Η κυβέρνηση της Ολλανδίας βράβευσε με τη σειρά της τον τολμηρό αεροπόρο.

 Στις 17 Μαρτίου 1945 ήταν η τελευταία πολεμική επιχείρηση που συμμετείχε ο Πλαγής. 

Συνόδευσε βομβαρδιστικά αεροσκάφη, τα οποία είχαν ειδική αποστολή να καταστρέψουν το αρχηγείο της Γκεστάπο στην Κοπεγχάγη.

Με το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Ιωάννης Αγοραστός επέστρεψε στη Ροδεσία.

 Ωστόσο, εξαιτίας της εμπειρίας του επέστρεψε στην Αγγλία δύο χρόνια αργότερα, όπου διοίκησε μια μοίρα τζετ, μοντέλου «Gloster Meteor». 

Το 1948, στην ηλικία των 29 ετών, ο Πλαγής αποστρατεύτηκε και επέστρεψε οριστικά στη Ροδεσία. 

Απέκτησε την ροδεσιανή υπηκοότητα και άνοιξε μία οικογενειακή επιχείρηση στο Χάρτλεϊ.

 Ο Πλαγής απέκτησε τέσσερα παιδιά. Ωστόσο, το 1974, αυτοκτόνησε για λόγους που ποτέ δεν έγιναν γνωστοί.

Ο Έλληνας αεροπόρος υπήρξε μια σημαντική προσωπικότητα κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. 

Πέτυχε 19 επιβεβαιωμένες καταρρίψεις και συμμετείχε σε πολλές πολεμικές επιχειρήσεις.

 Παρόλο που δεν είναι ευρέως γνωστός στο ελληνικό κοινό, μνημονεύτηκε από τον στρατιωτικό τύπο και έμεινε γνωστός κυρίως για τις αερομαχίες στη Μάλτα.

Πληροφορίες

greeks-in-foreign-cockpits.com

militaire.gr

Policenet.gr © | 2022 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis