Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικόνα
17:19 | 18/03/2019

Αναρτήθηκε στο διαδίκτυο και διάβασα, όπως πολλοί εκ των συναδέλφων, τις τελευταίες ημέρες μετά από την δημοσιοποίηση των προτεινόμενων αλλαγών του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, απόψεις και άρθρα τα οποία κυρίως είχαν ως αφετηρία την μετάπτωση του αδικήματος της μεταφοράς των εκρηκτικών υλών  (κυρίως όσον αφορά τις εκρηκτικές βόμβες μολότοφ) από κακούργημα σε πλημμέλημα ( Άρθρο 272 Π.Κ.) . Ακούστηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, ότι οι προτεινόμενες αλλαγές έγιναν μετά από διαβούλευση έγκριτων ποινικολόγων. Κλήθηκαν να συμμετέχουν σε δημόσια συζήτηση τομεάρχες δικαιοσύνης όλων των κομμάτων. Θα αναρωτηθεί λοιπόν κανείς, όλος ο θόρυβος και όλη η τροποποίηση των Κωδίκων, αρχίζει και τελειώνει στα ανωτέρω;

[custom:google-ads]

Στις επικείμενες αλλαγές που προτείνονται υπάρχουν σαφώς και άλλα  επίμαχα άρθρα. Θα αναφερθώ πρώτα , στο  Άρθρο 381 του Π.Κ. . Σε αυτό λοιπόν αναφέρεται ότι το αδίκημα της κλοπής μετατρέπεται πλέον σε κατ’  έγκληση ,  αντί αυτεπαγγέλτου που ήταν έως σήμερα. Κατ’  επέκταση όμως αφαιρείται στο Άρθρο 46 η παράγραφος 4 του ΚΠΔ όπου αναφέρονται τα αδικήματα τα οποία  χρήζουν  παραβόλου της τάξεως των πενήντα (50)  ευρώ. Η αντίληψη λοιπόν που δημιουργείται, για την οποία ελπίζω να επιβεβαιωθεί  και να μην τροποποιηθεί, είναι ότι πλέον για κανένα κατ έγκληση αδίκημα ακόμα και αυτό της  κλοπής, δεν θα απαιτείται παράβολο των πενήντα (50) ευρώ, όπως αρχικώς κυκλοφόρησε.  Ευελπιστώ δε, να μην δημιουργηθεί και στους πολίτες , ακόμα μία φορά η εντύπωση ότι  πλέον η κατάθεση οποιασδήποτε έγκλησης που θα αφορά το αδίκημα της κλοπής θα χρήζει παραβόλου. Διότι ως γνωστόν, ελλοχεύει ο κίνδυνος, το γεγονός αυτό από μόνο του να αυξήσει την λεγόμενη ‘’ μαύρη εγκληματικότητα ‘’ , την εγκληματικότητα δηλαδή η οποία δεν θα καταγράφεται ή δεν θα στατιστικοποιείται πουθενά. Ειδικότερα δε, τα ανωτέρω θα συμπέσουν σε μία περίοδο όπου η Αστυνομία προσπαθεί με διάφορες δράσεις και εκπαιδεύσεις να καταπολεμήσει αυτήν την ‘’ μαύρη εγκληματικότητα ’’ .

Ακολούθως  , στο Άρθρο 374 ( διακεκριμένες κλοπές ) του Π.Κ., το οποίο αναφέρεται στις διακεκριμένες κλοπές, πλέον αφαιρείται το εδάφιο, όπου  αναφέρεται η καταδίκη δράστη που διαπράττει κλοπές ή ληστείες κατ' επάγγελμα ή κατά συνήθειακαθώς και το εδάφιο που αναφέρει πως, αν η κλοπή τελέστηκε από δύο ή περισσότερους που είχαν ενωθεί για να διαπράττουν κλοπές ή ληστείες, ομοίως τιμωρείται ως διακεκριμένη. Επί παραδείγματι, δύο (2)  δράστες που θα κλέψουν εννέα (9)  οικίες, θα κατηγορηθούν για εγκληματική οργάνωση; Η απάντηση είναι πως πιθανότατα όχι . Ο δράστης ο οποίος θα διαρρήξει οκτώ (8)  καταστήματα σε ένα βράδυ, θα κατηγορηθεί για κακούργημα; Eκ νέου όχι. Άπαντες στα παραδείγματα τα οποία αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό της εγκληματικότητας, θα κατηγορηθούν με τις νέες αλλαγές, για την διάπραξη πλημμελήματος και όχι κακουργήματος όπως γίνεται έως σήμερα .Τα αποτελέσματα που θα προέλθουν μπορεί κάποιος εύκολα να τα προβλέψει εάν δει  το πώς διατρανώνονται τα εγκλήματα απάτης,  (ειδικότερα σε ηλικιωμένους ) και την αυξητική τάση την οποία έχουν, όπου παρομοίως δεν προβλέπονται τα ανωτέρω.

Στο Άρθρο 386 (Απάτη) του νέου προτεινόμενου Π.Κ. αφαιρείται η παράγραφος που αναφέρει ότι, αν ο υπαίτιος διαπράττει απάτες κατ' επάγγελμα ή κατά συνήθεια και το συνολικό όφελος ή η συνολική ζημία υπερβαίνουν το ποσό των τριάντα χιλιάδων (30.000). Εδώ λοιπόν γεννώνται τα παρακάτω ερωτήματα. Οι 30.000 ευρώ ως λεία από απάτες, δεν είναι σεβαστό ποσό για να κατηγορηθεί ένας δράστης για κακούργημα; Δεν αρκεί άραγε, η μείωση των ποινών ως μέτρο σωφρονισμού στον νέο Κώδικα; Πως ακριβώς θα ανακόψει η Αστυνομία μετέπειτα,  την δράση, ανθρώπων οι οποίοι πολλάκις πλέον, εισέρχονται στην Χώρα μας μόνο για διάπραξη τέτοιου είδους αδικήματος και αποχωρούν, εκμεταλλευόμενοι το υπάρχον νομικό πλαίσιο ;

Παρ’ όλα αυτά, δυστυχώς τα προβλήματα δεν τελειώνουν εδώ. Η απαλοιφή της αναφερόμενης διάταξης του Άρθρου 374, σε συνδυασμό με το Άρθρο 2 του Π.Κ., όπως και η απαλοιφή της παρ. 3α του Άρθρου 386 Π.Κ., θα οδηγήσει άμεσα και στην αποφυλάκιση μεγάλου αριθμού καταδικασθέντων δραστών για κλοπές και απάτες. Θα μένει μόνο να δούμε εάν μετέπειτα, οι ανωτέρω δράστες,  μέσω δικηγόρων ζητήσουν και αποζημίωση για τον χρόνο φυλάκισης των.

Αλήθεια όμως, η αυστηρότητα των ποινών σε μία Χώρα, δεν αποτελεί  ένα κομμάτι της προληπτικής της αστυνόμευσης;

Εν κατακλείδι, αναφέρω, ότι έχει μεγάλο ενδιαφέρον  να  ενημερωθούμε  από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, για την συνέχιση ή όχι των ρυθμίσεων του Ν. 4322/15 όπου ισχύουν (όπως άλλωστε ίσχυαν και με τον 4274/14 ) ευνοϊκοί όροι για την αποφυλάκιση ( 1/10 της ποινής ), διότι όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, ο συνδυασμός των νέων μειωμένων ποινών με τα ανωτέρω νομοθετήματα- ρυθμίσεις,  θα αυξήσει  τις πιθανότητες έξαρσης της πραγματικής εγκληματικότητας και του  εν γένει αισθήματος ανομίας.  

Για όλα τα ανωτέρω, καθότι η  Ελληνική Αστυνομία ως επιχειρησιακός βραχίονας είναι αυτή που θα κληθεί να εφαρμόσει τις παραπάνω νέες διατάξεις, θεωρώ πως είναι απαραίτητη και αναγκαία η  συμμετοχή της στον δημόσιο διάλογο καθώς και ηεπανεξέταση των ανωτέρω παρατηρήσεων επί των νέων διατάξεων.

ΚΑΜΟΥΡΑΣ Κλέαρχος

Μέλος Δ.Σ. της Ε.Α.Κ.Μ.

Αντιπρόσωπος στην Π.Ο.ΑΞΙ.Α.

Μέλος Ν.Ε.Σ.Π.Α.Α.

Policenet.gr © | 2025 Όροι Χρήσης.
developed by Pixelthis