Σήμερα στο Policenet παρουσιάσαμε το άρθρο του εγκληματολόγου Δρ. Κωνσταντίνου Δούβλη με τίτλο Μεταρρυθμιστικές προτάσεις στην Αστυνομία - Οδηγός Πλεύσης.
Στο εν λόγω άρθρο διατυπόνωνται 3 βασικές προτάσεις, μεταξύ των οποίων και η κατάργηση της Σχολής Αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. με το ακόλουθο σκεπτικό:
"Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, πρέπει να επισημάνω ότι θεωρώ τις σχολές Αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. υψηλοτάτου επιπέδου.
Πιστεύω όμως ότι τα 4 χρόνια καλής εκπαίδευσης δε μπορούν να υποκαταστήσουν τον παράγοντα «εμπειρία» που είναι αναπόσπαστο κομμάτι του Αστυνομικού έργου, ιδιαιτέρως όταν μιλάμε για επίπεδο διοίκησης.
Μπορεί πλέον οι Αστυνομικοί να λαμβάνουν υψηλού επιπέδου εκπαίδευση και να διδάσκονται μαθήματα όπως εγκληματολογία, ποινικό δίκαιο, ανθρώπινα δικαιώματα κλπ., δε πρέπει όμως ποτέ να λησμονούμε ότι το αστυνομικό έργο και οι προεκτάσεις του σε επίπεδο καθημερινότητας διατηρούν σε μεγάλο βαθμό στοιχεία «τέχνης» (craft).
Συνεπώς, η εμπειρική προσέγγιση είναι εκ των ων ουκ άνευ.
Ακούγεται το επιχείρημα ότι οι αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας είναι 23 ετών και χειρίζονται μαχητικά αεροπλάνα, άρα γιατί να μην έχουμε νέους αξιωματικούς στην ΕΛ.ΑΣ?
Θεωρώ το επιχείρημα άτοπο. Ο νεαρός πιλότος χρειάζεται να είναι ικανός πολεμιστής.
Ο νεαρός αξιωματικός πρέπει να είναι «ψυχολόγος του πεζοδρομίου».
Έρχεται σε καθημερινή επαφή με πολύπλοκες κοινωνικές διεργασίες, με δύσκολους χαρακτήρες και διαρκώς μεταβαλλόμενες συμπεριφορές.
Αυτού του είδους η γνώση χτίζεται κυρίως εμπειρικά.
Και δυστυχώς αυτή την εμπειρία η σχολή δε την προσφέρει. Φρονώ λοιπόν πως όλοι οι ένστολοι της ΕΛ.ΑΣ πρέπει να περάσουν από το στάδιο του απλού αστυφύλακα.
Να νιώσουν την πίεση που νιώθει, να μάθουν να διαχειρίζονται τον φόβο και την ανασφάλεια του πεζοδρομίου πριν ασκήσουν διοίκηση.
Και φυσικά να στρατευτούν πριν καν εισέλθουν στις σχολές."
Την άποψη του επί των ανωτέρω προτάσεων διατύπωσε με σχετικό σχολιασμό του στο facebook ο αντιστράτηγος ε.α.. Ν. ΜΠΛΑΝΗΣ, όπου με σαφήνεια προκύπτουν η διαφωνία του και τα επιχειρήματα του.
Δείτε τι έγγραψε:
"Δεν συμφωνούμε με την πρόταση για κατάργηση της Σχολής Αξιωματικών.
Κακές "αντιγραφές" όσων τυχόν ισχύουν σε άλλες χώρες με διαφορετικά συστήματα και κουλτούρα δεν μπορεί, χωρίς άλλο, να εφαρμόζονται εδώ.
Ειδικότερα όμως πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι σε μικρής ηλικίας εκπαιδευόμενους διαμορφώνεται το προφίλ του αστυνομικού.
Εκεί διαπλάθονται, καλλιεργούνται και αναπτύσσονται συστήματα αξιών, τρόποι αντίληψης και σκέψης, συμπεριφοράς και νοοτροπίας, αλλά και μέθοδοι προσέγγισης της γνώσης και πληροφορίας. Εκεί γεφυρώνεται το χάσμα των γενεών.
Εκεί αποκτιέται εργασιακή ιδεολογία και αστυνομική παιδεία.
Εκεί μαθαίνονται οι άγραφοι δεοντολογικοί κανόνες συμπεριφοράς που θα διέπουν τη στάση τους και θα διερμηνεύουν τα πιστεύω τους, τα αισθήματά τους και τις προσδοκίες τους στο Σώμα της Αστυνομίας.
Εάν εκεί δεν γίνει ενστάλαξη γνώσεων και αξιών ανώτερης τάξης τότε οποιαδήποτε εκ των υστέρων προσπάθεια με τη μορφή μετεκπαίδευσης, επιμόρφωσης και μάλιστα μεγάλου χρονικού διαφορισμού με όλες τις συνακόλουθες εγγενείς αδυναμίες, θα είναι ελάχιστα αποδοτική, παραγωγική και αποτελεσματική σε ανθρώπους με παγιωμένες πλέον αντιλήψεις, αποκρυσταλλωμένες απόψεις, ριζωμένες νοοτροπίες, τυχόν στρεβλωμένες στάσεις και τραυματικές εμπειρίες.
Γιατί τελικά σημασία και αξία έχει, όχι το τι γνωρίζουμε ή διακηρύσσουμε, ούτε το τι ιδιότητα και βαθμό φέρουμε, αλλά το τι κατά συνήθεια κάνουμε. Γι΄ αυτό άλλωστε η συνήθεια αποκαλείται και έκτη αίσθηση του ανθρώπου.
Γενικά η εκπαίδευση ενηλίκων παρουσιάζει εγγενείς αδυναμίες (ηλικία, αντιληπτική ικανότητα, τραυματικές εμπειρίες, προκαταλήψεις, κατασταλαγμένες απόψεις μη δεκτικές ή δύσκολα δεκτικές βελτίωσης ή αλλαγής και γενικότερα ανελαστικότητα στην αλλαγή νοοτροπίας και φιλοσοφίας) ιδιαίτερα για ένα σύστημα αξιών αξιωματικών, όταν έχουν δεχθεί τραυματικές εμπειρίες και έχουν υποστεί καταπιέσεις ως χαμηλόβαθμοι.
΄Ετσι οι εκπαιδευτές που αναλαμβάνουν ένα τέτοιο έργο θα πρέπει να διαθέτουν παιδαγωγική – διδακτική ικανότητα για εργαστηριακή διδασκαλία, επαγγελματική γνωστική επάρκεια, πρακτική επαγγελματική εμπειρία και ικανότητα κοινωνικής προσέγγισης των εκπαιδευομένων.
Αντιθέτως πιστεύω ότι το σύστημα κατάταξης μέσω των Γενικών Εξετάσεων και απ ΄ευθείας στη Σχολή Αξιωματικών είναι η καλύτερη λύση, για τους λόγους που προανέφερα. Για την έγκριση της επιλογής Αρχηγού από τη Βουλή δεν έχω αντίρρηση.
΄Ομως θεωρώ, ότι αυτό μόνο δεν έχει να προσφέρει τίποτα επί της ουσίας.
Απλώς θα αποτελέσει ένα άλλοθι "δημοκρατικής" νομιμοποίησης.
Επίσης θέλω να επισημάνω, ότι στην Ελληνική Αστυνομία, έχουμε αξιωματικούς Ειδικών (πολλές κατηγορίες, όπου απαιτείται) και Γενικών Καθηκόντων (όπως άλλωστε ισχύει στις περισσότερες χώρες).
Περαιτέρω η εξειδίκευση γίνεται μέσω συγκεκριμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Σχολής Μετεκπαίδευσης και Επιμόρφωσης."
ΣΧΟΛΙΟ POLICENET:
Αναμφίβολλα το ζήτημα του τρόπου λειτουργίας και εισαγωγης στη Σχολή Αξιωματικών είναι εξαιρετικά σπουδαίο και καθοριστικό για το μελλον του Σώματος.
Είναι λοιπόν μεγάλη χαρά για το Policenet να υπάρχουν και να προβάλλονται διαφορετικές απόψεις και επιχειρήματα για τόσο σοβαρα θέματα!
Από τέτοιου είδους "εποικοδομητικές διαφωνίες" προκύπτουν τα πιο χρήσιμα συμπερασματα.